Something to be seen

Tuesday, February 23, 2010

Cegah influenza


Cuaca sekarang tidak menentu,dan sering hujan.Ini memudahkan kita untuk mendapat selsema,penyakit yang disebabkan oleh virus influenza.Ada beberapa tips yang ingin saya kongsi bersama untuk mencegah selsema/flu di musim yang tidak menentu ini.

1. Madu

Menurut suatu penelitian di Iran, dengan mengambil madu setiap hari dapat megurangkan jangka flu selama 2 hari. Ditemukan jika seorang penderita flu mengambil 57g madu (setara dengan empat sudu makan) lebih cepat sembuh dibandingkan jika ia mengambil ubat-ubatan tradisional.

2. Sup ayam

Ini adalah cara lama yang berakar umbi pada fakta.Menurut penelitian University of Nebraska, semangkuk sup ayam yang panas mengurangi rasa mampat ketika flu berkat daripada anti peradangan pada sup ayam. Wap yang dihasilkan membantu membersihkan saluran yang membuat suara menjadi sengau, sementara kuahnya merehidrasi dan daging ayamnya mengandungi protein yang penting untuk pertumbuhan sel.Jika alah terhadap ayam,daging boleh digantikan dengan ayam,yang mempunyai khasiat yang sama.

3. Bawang Putih

Berdasarkan penelitian di England terhadap 150 orang, alicin, zat aktif yang terdapat dalam bawang putih dapat mengurangi anda dari menderita flu,lebih dari 50%.Allicin juga membantu penderita pulih lebih cepat. Lebih baik untuk mengambil makanan tambahan alami,berbanding dengan menambahkan bawang putih dengan banyak di dalam makanan anda.

No comments:

Post a Comment